Diberdayakan oleh Blogger.

Copyright Text

RSS

Sabtu, 27 Oktober 2012

5 Pengajaran Hidup Tunai Haji



BERJUTA-JUTA umat Islam dari seluruh dunia kini berada di Tanah Suci untuk menunaikan ibadat haji, yang merupakan salah satu perhimpunan tahunan terbesar umat manusia di planet ini.
Haji adalah salah satu daripada lima rukun Islam. Setiap umat Islam dalam perjalanan hidup mereka untuk menunaikan ibadat itu sekali seumur hidupnya jika berkemampuan dari segi fizikal dan kewangan.
Pasukan iReport dari CNN telah mengemukakan pertanyaan kepada jemaah haji bagaimana pengalaman menunaikan ibadat ini telah mengubah kehidupan mereka dan nasihat kepada bakal jemaah haji yang buat kali pertama menunaikan ibadat suci ini.
Keputusannya – gabungan pengajaran kehidupan rohani dan spiritual yang menjangkaui Islam itu sendiri.
1. Ia mengajar saya erti kesabaran
iReporter Amir Abdul Latip dari Brunei berkata, haji telah mengajarnya erti kesabaran dan ia diserap dalam kehidupannya selepas menunaikan haji di Tanah Suci.
“Saya masih tidak sempurna, tetapi haji telah mengubah perspektif saya mengenai kehidupan sifat keduniaan, alam semesta, dan segala-galanya,” kata beliau.
“Hanya bersabar dan sentiasa cuba untuk membantu orang lain,” kata Amir, sambil menambah bahawa haji membantu “meluaskan pandangan saya untuk melihat gambaran yang lebih besar mengenai kewujudan kita.”
Sabar adalah suatu perintah semasa tawaf, upacara Haji di mana jemaah Haji akan mengelilingi Kaabah sebanyak tujuh kali.
“Beberapa kali berlaku perkara yang di luar kawalan penganjur – mereka sudah mencuba yang terbaik untuk jemaah tetapi mereka tidak boleh melakukan semua disebabkan oleh beberapa keadaan yang tidak diduga,” kata iReporter Muhammad Zafar dari Simi Valley, California, yang mengerjakan ibadat Haji pada tahun 2011 dengan keluarganya.
2. Ia membuatkan saya ingin mengetahui lebih banyak lagi
Ameer Hassoun, seorang doktor kelahiran Iraq yang tinggal di New Jersey berkata, sebahagian daripada ibadat haji ialah pengajaran yang diperoleh daripada jemaah lain.
“Ia mengajar saya menjadi seorang yang berpijak di bumi, memperlakukan segala-galanya dengan kerendahan hati bahawa tidak ada perbezaan antara kita – tidak kira di mana kita berada,” katanya.
“Orang di seluruh dunia berkongsi pengalaman mereka sendiri daripada negara asal mereka dan sebagainya dan ia adalah tanah yang sangat subur untuk memperoleh pembelajaran.”
Bagi Hira Hasnain, seorang pelajar di Carolina Utara, yang menghabiskan masa selama tiga minggu menjalankan ibadat haji, salah satu pengalaman yang paling memuaskan ialah mendedahkan dirinya kepada aspek keimanan baru dengan berjumpa ramai orang.
“Ia membawa anda lebih dekat, memberikan semangat perpaduan,” katanya.
“Anda sedar bahawa semua orang di seluruh dunia sedang berusaha juga … mendekatkan diri kepada ALLAH dan semua orang mempunyai cara yang berbeza untuk melakukannya.”
“Cuba untuk memahami dari mana semua orang yang datang dan keseronokan menunaikan haji, anda akan menjadi lebih bermakna,” kata Hira.
3. Ia membuatkan saya mengurangkan hal-hal duniawi
iReporter Rafiu Olasunkanmi Yusuf, seorang warga Nigeria yang bekerja di Malaysia berkata, menunaikan ibadat haji pada 2003 telah mendedahkan beliau supaya “perlu bergerak lebih dekat kepada ALLAH.”
“Di merata-rata (di Makkah), semuanya berwarna putih, ia simbol kesucian,” katanya.
“Tidak ada perbezaan asas negara bangsa atau warna kulit. Kita juga boleh merasakan kehadiran ALLAH SWT kerana kita melaksanakan upacara keagamaan. ”
Sejak itu, Rafiu telah cuba untuk “menumpukan lebih banyak masa untuk meningkatkan rohani dan mengurangkan masa dalam hal keduniaan.”
Amaan Haq pula berkata, haji mengajarnya untuk mengakui bahawa ALLAH dalam “segala-galanya yang saya lakukan.”
“Saya memberi perhatian penuh kepada kewajipan-kewajipan saya sebagai seorang Muslim,” katanya.
“Saya panjatkan doa, ketaatan kepada ibu bapa, puasa, zakat, saya memohon keampunan lebih kerap, dan melebihkan zikir.
“Saya juga cuba untuk mendidik rakan Islam dan rakan-rakan bukan Islam saya, rakan sekerja dan rakan-rakan mengenai Islam,” katanya.
4. Ia membuatkan saya bersedia
iReporter Amaan Haq dari Woodbridge, Virginia yang melaksanakan haji pertama pada tahun 2011 dengan isterinya berkata, persediaan adalah sangat penting.
“Baca dan faham sebelum memulakan apa-apa perbuatan yang dikehendaki daripada anda,” katanya.
“Haji adalah sukar walaupun anda masih muda,” katanya lagi.
Haji boleh menjadi ujian ketahanan fizikal dan mental, dengan jemaah yang kadang-kadang berjalan beberapa kilometer setiap hari.
Amaan menasihatkan jemaah untuk mengambil minuman atau garam elektrolit.
Lain-lain iReporters mengesyorkan jemaah haji buat kali pertama mendapatkan panduan jika boleh, mereka berkata, urutan upacara yang kompleks perlu dilakukan dan saiz perhimpunan tersebut boleh jadi amat besar.
5. Ia membuatkan saya untuk menggalakkan orang lain
Amir dari Brunei berkata nasihat terakhir beliau bagi mereka yang ingin melaksanakan ibadat Haji supaya melakukannya.
“Hanya melakukannya,” katanya.
“Jangan tunggu sehingga anda terlalu tua dan lemah,” katanya.
“Dan dengan kos yang meningkat tahun demi tahun, ia adalah lebih baik untuk melakukannya lebih awal jika anda boleh.”
Nasihat yang sama juga boleh digunakan selain daripada perjalanan mengerjakan haji katanya.
* Dipetik dari CNN
* Bagaimana pula dengan anda? ada pengalaman untuk berkongsi? Sila berkongsi dengan kami di bawah.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar